Rickheuvel.reismee.nl

Nieuw-zeeland deel 2

KIORA...................

Dit betekent 'welkom' in het de Maori taal.

Hoe gaat het met jullie allemaal? Alles nog ok daar?? nee?? dan zal ik dat over een maandje wel weer op komen lossen!!

In Nederland is op het moment van dit schrijven Koninginnedag in volle hevigheid weer losgebartsen. Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik het toch wel heel erg jammer vind dat ik daar dit jaar in Eindhoven niet bij kan zijn! Het is een van de mooiste dagen van het jaar, daar in Eindhoven, met je vrienden........

Op dit moment ben ik nog in Nieuw-zeeland. Morgen vlieg ik naar de Cook-eilanden en daar zal ik om 16.00 uur lokale tijd aankomen. Bij jullie is het dan 04.00 uur in de nacht. De meesten van jullie liggen dan al in bed, ik ken er echter ook een paar die dan waarschijnlijk koninginnedag nog aan het rekken zijn.

De Cook-eilanden zal voor mij een moment van rust zijn want ik heb daar nog niks gepland. Mijn voorkeur gaat er daar naar uit om een boek op het strand te lezen, mijn kleur van Australie weer wat terug te krijgen, lekker een weekje wat fietsen in de bergen(is nodig), en wat omliggende eilanden bezoeken. Maar het kan natuurlijk verkeren....

Hieronder zal ik in het kort weergeven wat ik in de laatste 2 weken in Nieuw-zeeland heb gedaan. Natuurlijk zullen de betreffende foto's niet ontbreken.

Maandag 13-04

Voor vandaag heb ik een helicoptervlucht en raften besproken. Om 12.00 uur werd ik opgepikt en naar een helicopterplatform gereden. Methet aangemeten wetsuit en de overige benodigheden werd ik in een helicopter gezet. De rit die volgde was er een met de nodige spanning. We vlogen over en door ravijnen, over het water, bijna tegen bergen en vervolgens werden ik afgezet bij de vertrekplaats voor het raften. Kennen jullie de tv-serie Airwolf nog? Nee? Dan beeld je maar een willekeurige tv stunt met helicopter in. Het was erg mooi en adrenaline opwekkend!!! Op de vertrekplaats werde we ingedeeld in rafts en met een gids begonnen we aan een tocht over de Shotover rivier door de ravijnen. In de eerste 20 minuten kregen we allerlei instructies, zoals allemaal naar links, onder in de boot voor vasthouden, enz, enz, en moesten we deze ook oefenen. Het was een tocht door wildwater versnelling, tunnels en drops van een aantals meters. Uiteindelijk kon iedereen in het raft blijven zitten en is niemand overboord gegaan(behalve de vrijwilligers). Was heel erg leuk om te doen. In de avond heb ik afscheid genomen van de meeste mensen met wie ik ongeveer de laatste 10 dagen had gereisd.

Dinsdag 14-04

Met de bus naar Christchurch gegaan. Hier heb ik weer afscheidgenomen van anderen Teun en Otto.

Woensdag 15-04

De bus naar Kaikoura genomen.Het was mijn plan om hier met dolfijnen te gaan zwemmen in open zee. Dit zat echter al helemaal vol. Ik ben hierna naarnaar een andere organisatie gelopen en ben hier in de zee met zeehonden gaan zwemmen. Dit was een geweldige ervaring. Zeehonden zijn op het land gevaarlijk, maar in de zee voelen ze zich niet bedreigd door ons. Hier zijn zij superieur en spelen met ons, landrotten. Leuk om te merken hoe deze dieren ons verkennen en om ons heen schieten met hoge snelheden.

Donderdag 16-04

Vandaag heb ik het Zuider-eiland verlaten en ben ik met een ferry overgestoken naar het Noorder-eiland. Hier heb ik mijn intrek genomen in de hoofdstad Wellington.

Vrijdag 17-04

Op deze mooie dag heb ik lekker uitgeslapen en ben ik naar het nationaal museum gelopen: Te Papa. Dit gaat over Maori, vulkanen en de historie van Nieuw-zeeland. Heel erg mooi en leerzaam. Omdat mijn leergierigeheid op deze dag nog niet was gestild ben ik ook nog naar het parlement gelopen. Hier heb ik een rondleiding gekregen door het gebouw.

Zaterdag 18-04

Met de bus ben ik naar Taupo vertrokken. Hier heb ik een Skydive gedaan. Dit was in tegenstelling tot de Nevis-bungyjump niet eng of afschrikwekkend. Met een vliegtuig wernden we op 4 km hoogte gebracht. Op 4 km ging de deur open en moesten we eruit spring. Dit was het enige moment dat ik me enigzins onprettig voelde. Hierna in de 1 minuut durende vrije val ben ik zo goed als helemaal los gegaan. DIt is een geweldig gevoel. Hierna ging de parachute open en konik genieten van het prachtige uitzicht. Ik heb het op film, erg leuk om het terug te zien.

Zondag 19-04

Om 06.00 uur opgestaan voor een lange wandeling van 20 km over 2 actieve vulkanen. Het was erg mooi en rewarding om te doen. Omdat het weer niet mee wilde werken was het uitzicht echter niet geweldig. Het was koud, regenachtig en lang. Toch ben ik weer erg blij dat ik het wel gedaan heb! Ik hoorde overigens dat voor de komende week alle skydiven en wandeling zijn afgelast door de slechte weersomstandigheden..... Heb ik weer geluk gehad.

Maandag20-04

Met de bus weer verder getrokken in de richting van Rotorua. Hier zijnvele geisers die warm water uit de grond spuiten. In de avond een traditioneel Maori dorp bezocht. Hier heb ik veel gezien en geleerd over de Maori gewoonten en gebruiken. De 'Haka' werd hier ook uitgevoerd. Dit is een dans om tegenstanders te imponeren.DeAll Blacks, het rugbyteam van Nieuw-zeeland heeft dit ook wel eens gedaan voor een wedstrijd.Als je op you tube kijkt dan staan hier vast wel filmpjes van op. Aansluitend hebben we nog een lekkere (natuurlijk traditionele)maaltijd genoten.

Dinsdag 21-04

Vandaag heb ik een vlucht met Ryan air geboekt naar Dusseldorf. Dit omdat de KLM mijn duur betaalde ticket niet wilde verzetten. Over de service van de KLM ben ik dan ook totaal niet te spreken en ik durf zelfs te stellen dat dit de laatste keer is geweest dat ik met de KLM heb gevlogen!! Bij terugkomst zal ik dit negatieve verhaal tegen ieder luisterd oor uitvoerig vertellen. Ook heb ik toestemming gevraagd om de USA binnen te mogen en................. mijn verzoek werd gehonoreerd.

Woensdag 22-04

Mijn reis voortgezet naar Auckland. Dit is de grootste stad van het land met 1,3 miljoen inwoners. Dit is 1/3 van de totale bevolking van Nieuw-zeeland.

Donderdag 23-04

Weer verder getrokken naar Paihia(Bay of islands). Dit is me door diverse personen aangeraden. Het viel me echter tegen omdat het weer slecht was en er (hierdoor) niks te doen was.

Vrijdag 24-04

In de morgen een boottocht gedaan naar de eilanden in de baai. Opnieuw wilde het weer niet meewerken, het waaide en regende. Tijdens de toch zou ik ook dolfijnen zien, deze waren echter nergens te bekennen. De boottocht werd hier wel een stuk spannender door! In de middag heb ik debus weer terug genomen naar Auckland.

Zaterdag 25-04

In de avond ben ik naar een rugby wedstrijd gegaan. Ondanks het verlies van de thuisploeg was de sfeer uitmuntend. De Blues verloren dik van de Reds uit Queensland. Het was mooi om te zien dat hier wel vaders met kleine kinderen kunnen komen en dat de supporters door elkaar zitten en met elkaar op de foto gaan. Iedereen kon ook gewoon voor zijn eigen ploeg juichen. Zo hoort het.

Zondag 26-04

Te voet de stad verkend. Auckland is nogal groot en heuvelachtig. Dat maakt de tocht erg inspannend. Hierdoor ook des te mooier.

Maandag 27-04

Mijn boeken geruild en een Lonely Planet voor de Cook eilanden gekocht. In de middag het museum van Auckland over haar historie bezocht. Hier veel informatie verkregen.

Dinsdag 28-04

Met de bus naar een brug voor bungy jumpen gegaan. Deze sprong was 43 meter hoog. Ik vond het de moeite niet waard! Zeker niet na de Nevis. David Beckham had hier ook gesprongen, dat durft hij wel...Hierna een mooie wandeling gemaakt door tunnels die waren aangelegd als onderdeel van een verdedigings tactiek. In 1900 waren ze hier nogal bang dat de Russen zouden binnenvallen. Na de wandeling lekker Fish en chips gegeten op Mount Victoria met een mooi uitzicht over de stad.

Woensdag 29-04

Niks bijzonders gedaan, Wat gewandeld en gelezen.

Donderdag 30-04 Koninginnedag

Vandaag een onderwaterwereld bezocht. Hier Pinguins, Stingrays en haaien gezien. Educatief.

Morgen vlieg ik dus naar de Cook-eilanden. Hier sluit ik nu ook het hoofdstuk van Nieuw-zeeland af.

Conclusie: Nieuw-zeeland is een welvarend land met een supermooie natuur. Vele vulkanen, gletsjersen mogelijke activiteiten.Het valt zeer op hoe hier de Maori's zijn geintegreerd in het westerse leven van alledag. Ze hebben goede banen en een goed salaris. De westerse cultuur end e Maori cultuur lijken hier goed met elkaar om te gaan. Van beide zijdenis er een wederzijds respect. Dit is een heel groot verschil met Australie en hoe zij met haar oorspronkelijke bewoners omgaat.

Reacties

Reacties

Noortje

Hey lieve schat,

Ja inderaad wij vertrekken met z'n alle over een klein uurtje richting Eindhoven. Jammer dat je er dit jaar niet bij bent. Maar het aftellen voor je komt in zicht... voor mij trouwens ook. Bedankt nog voor de info van KLM! Ik heb 2 weken geleden mijn ticket naar Curacao ook geboekt..... met KLM ! ;)
Dus die verhalen van je laat maar zitten ;)
tot snel lieverd en we zullen aan je denken vanmiddag !
x

Tante Ine

Ha Rick
Wat leuk om je verhaal en foto's weer te bekijken en te lezen,echt geweldig wat je allemaal beleeft en meemaakt.Koninginnendag is dit jaar wat minder leuk door die gek in apeldoorn.Wat gaat het vlug om vandaag over een maand ben je alweer in ons mooie Mierlo dus geniet er nog maar lekker van die laatste weken .
veel liefs van ons xx

Roos

Hai Hai!!!
Nou is het echt aftellen.... Dus doe nog maar lekker genieten van al het moois en gaafs om je heen!!!

Hele dikke knuffel van mij!!!

Wilma

Ha die Rick

Volgens mij ben je doodop als je terugkomt in Nederland met al die activiteiten die je gedaan hebt en waarschijnlijk nog gaat doen. Maar ga deze laatste maand van je superreis nog genieten want voor je het weet is het voorbij.

Groetjes Wilma

Rutger

Hey dude, vette verhalen weer! Zo'n lijpe helicopter vlucht lijkt mij ook wel wat, niet gekotst?? ;)

Ik ben weer benieuwd naar je verhalen vanuit de cook-eilanden! Ik lees vaak op mijn tel. dus kan niet altijd een berichtje achter laten. Morgen start ik met een nieuwe opdracht in Nijmegen en ben dan weer vol tijd online dus veel berichtjes posten!!!! :)

Greetzzz

Rutger en XXX van Lijnie !!

Zeno

Ik ben met K dag gestorven en nu nog steeds niet in leven. Ik kan het even niet opbrengen om je verhalen te lezen. Zeno RIP.

Volgend jaar wordt het voor mij ssssslingeren op de slingermarkt in Helmond, ik word te oud voor Eindhoven en de bijbehorende jeugdige dingen. PPFFF het was echt te zwaar.

Ik lees het van de week wel even. Maar ik wilde je toch een berichtje sturen.

C U

Zeno

Bob

Ha Rick,

135 Meter dat is een vrije val die me ook wel super lijkt en een helicoptervlucht to the limit. Misschien kun je met je ervaringen wel solliciteren voor de special forces binnen de politie.haha..Nog een maandje te gaan en dan begint het normale leventje weer. Jammer dat ik je net niet kan zien in San Francisco. Ik zou eigenlijk naar Cancun gaan voor een bruiloft maar dat gaat niet door helaas ivm het virus daar. Ik heb afgelopen weekend ook weer iets nieuws meegemaakt een echte rodeo wow dat is wel heftig..verder nog een actieve vulkaan bezicht net als jij en met het afdalen was net alsof ik op de maan liep sprongen van 2 a 3 meter en maar rennen met de lava op korte afstand....daarna waren we nog twee dagen aan het strand geweest. Morgen begin ik met een nieuwe cursus spaans. ben wel benieuwd. ik ben 10 July terug voor 4 dagen voordat ik terug ga naar barcelona. We gaan zeker leuke dingen doen en ik weet zeker dat we super veel te vertellen hebben. Ik denk dat als we uitgaan we beter een taxi terug kunnen nemen. Ik blijf je berichten volgen ook grappig zijn de berichten die iedereen voor je achterlaten. Wow en Noortje naar curacao...zullen we effe op bezoek gaan.lol...nou ik spreek je snel weer. groetjes Bob

Patrick

Weer hele mooie verhalen...echt weer vette dingen gedaan zoals die helikopter'rit' naar het raften...echt gaaf is dat. Weer mooie dingen gedaan. Lijkt me ook een super mooi land!

Ik heb queensnight- en day ook weer overleeft. was een mooi feestje met super lekker weer! echt weer een topdag. Eindhoven wordt steeds meer uitgebreid. Jammer dat je het niet hebt kunnen meemaken, maar ja...ik zou wel willen ruilen hoor...haha.

Ben benieuwd naar je Cook-verhalen!

Patrick

lon

Hey Rick

Bedankt voor je berichtje..:) die cijfercode zal je niet makelijk vergeten haha!
Leuk om te lezen dat je zo'n prachtige reis maakt! Ik ben jaloers;) maar mag zelf ook bijna... 25 mei vertrek ik richting Costa Rica..kom je toevallig nog in die buurt?

groetjes lon

Irma

Hoi Rickie,
Je bent toch nog niet aan het aftellen!! Blijf lekker genieten tot de laatste dag. Voor je het weet ben je weer hier. Nog ff niet aan denken joh. Maar eh je hebt je toch wel de eerste werkweek vrije dienst in laten plannen??? We willen al je verhalen nog een keer van je horen. Misschien kunnen we de eerste briefing wat langer plannen speciaal voor jou!!!
Nog heel veel plezier en we zien je snel weer.
GR

Toby

Hoii Rick!
Zie dat je de vrije val sprong overleeft hebt! Lekker he zo door de lucht vliegen;). Je hebt sowieso een hele hoop avonturen en verhalen te vertellen wanneer je terug bent! Hoorde en zag dat je richting Amerika komt. Ik ben nu in Arizona het plaatsje Sierra Vista, maar de 23ste mei zijn we in LA. Hopelijk zie ik je daar nog. Anders nog veel plezier! Gr Toby

Maarten K

Hé Rick,

Wat een fantastische verhalen van je belevenissen. Het zal wel even wennen worden als je weer terug bent in het - voor jou - te kleine landje. Geniet de komende tijd nog ff lekker, Irma roept het ook.

saska

Ha die Rick! Wel raar om in jouw reisverhalen een stukje van Toby te lezen, die momenteel in Amerika zit. Als het allemaal meezit, zien jullie elkaar misschien nog in L.A.? De kans zal wel klein zijn, but you never can tell!! Wij zijn sinds een paar dagen terug uit (gewoon) Kroatie. Natuurlijk niet zo spectaculair als jouw verre reis, maar wel een mooi land. Rick, succes met de laatste "loodjes". Geniet er nog van en tot gauw, arrividerci!! Saska

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!